Sunday, December 5, 2010

ketungketang masak !


step 1

ehem..bersama chef echah marilah kita sama-sama buat popia goreng yang sangat gojes ini,
boleh dimakan begitu saja..ho..ho.
anak dara tak reti buat popia goreng maknanya tak dibenarkan sama-sekali khawin ,
nikah boleh.khawin tak boleh tauuu.
bahan2 dia bawng,kulit popia,ayam,udang.taugeh.ape2 je..
kalau nak sedap tambah mayonis n lada hitam putih.
nak masuk daging beger pun boleh...semua boleh!ya!!malaysia bolehhhh!

step 2
mula-mula kita kena buat inti dia dulu ya .tumislah segala mak nenek bawang yang ade kat muka bumi neh.kalau jenis suka bawang merah letak bawng merah,tak suka ketiak bau hangit jangan guna bawan putih.tapi aku guna bawang putih,sebab nak bagi kulit putih.hahah..dah lame sangat berkulit hitam kerak neh.nak juga rase perasaan orang kulit gebu neh.hehe.
sapa yang nak kulit putih boleh ikut petua aku.kalau ketiak bau hangit tengik semacam redhoooo jelah!jangan salah kan aku pulak.;p
tapi jangan minyak banyak sangat.sebab nnti nak goreng lagi.orang kata banyak minyak senang muak .

step 3
pastu kan masukanlah semua bahan.ayam daging sotong udang taugeh ke.kalau nak pedas kasik masuk cili sekali..perghhh.suka hati nak masuk ape pun asal halal..aku pernah masukan hot dog.sedap jugak..memang hotttttt la kan;p.tapi beragak la sikit.setakat nak makan petang abis lauk makan tengah hari ngan makan malam tu lebih dah tuh!makan la popia sehari semalam xpayah makan nasikk!!

step 4
lepas siap masak inti tuh gulung-gulunglah dia.takpayah cantik-cantik.nak makn je pun.lainlah kalau masak untuk bakal mak mentua,dia kena lainnnn la sikit..heee.untuk bakal mak mentua je.kalau dah dapat anak dia dah selamat khawin tu gasaklah kan.tak kan sebab gulung popia xcantik kena cerai?xsesuawaiiiii nok!haha.

step 5
lepas tuh susun elok-elok.sapa tak susun cantik-cantik kena potong markah!

step 6
lepas tuh goreng dengan minyak penuh.gorenggg baekkk punya..tapi sebab kulit popia nipis dia senang masak..cepat je.sebab inti pun dah masak kan.

step7
tak sampai duapulohempat minit dah siap dah..heee..makanlah..rasailah keranngupanya..serikan lagi dengan teh panas atau milo ais.rasailah..cicahlah dengan sos cili..selamilahhhh..dan selamat melantak.sekian;)

38 comments :

Abang Jonni said...

chef... chef... nak tanya... saya nak tanya... (sambil angkat tangan)..


kalu letak ajinomoto boleh....

echah mashuri said...

abg joni!aku bangkanggg sekeraskerasnya ajinomoto!xboleh..xboleh!
ahhaha...tetiba emo..mmg xlayak jadi chef!;p

echah mashuri said...

abg joni!aku bangkanggg sekeraskerasnya ajinomoto!xboleh..xboleh!
ahhaha...tetiba emo..mmg xlayak jadi chef!;p

hans said...

weh
masak dkt aku 10 keping
nak rasa(baru rasa tu..belum tahu suka ker tak)
kalau suka mahu 30 keping
hahahaha

P/S : Nasiblah Tak Kemalangan Tadi!

P/S : Apakah Perasaan Anda?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
layan makan baik..lapo ni

syafiQakarim said...

phewit...
u..bila nak masak kan tuk i..? =D
i x reti nyahh

echah mashuri said...

hans~hahaah..amboii....boleh2..sekeping 2ringgit..haha..;p

brutal~~try la buat..go go boy!haha

Liquid said...

warghh wat untuk incek liquid boleh..?!

echah mashuri said...

syafiqa~~haha..bab2 masak tetiba jadi nyah.;p

echah mashuri said...

lahhh...iqa upenya shafiQa tuh!xcam ak..sori2..pggl name penuh lak..ahahah

echah mashuri said...

liquid~hahaa...boleh masak dirumah masing2 ye..;ppahhaha...joking2.;)

~fisha~ said...

dearr..nampak sodapp sgt. tak pnh lagi mkn yg macm ni. seyes! haha. jakun giler x? T_T

mR.sYaH said...

garam xpayah bubuh ker??
kalau kawe xsuka sayur nk ganti dgn apa??

zuhanismohamed said...

wow sedap nya ni !! :)

fatinmmj said...

waaa...sodappppnyaa...popia...gorengg...tu...de sayurr..cmpur...gituu...beshnyee..nyam2...

gigi rongak said...

nak sepuloh biji! cpt anta ke swk ye. hahaha

DuniakuAbstrak said...

perisa tambahan, peha kucing..

echah mashuri said...

fisha~haa,,,xpe dear,,nnti buatla ek..senang je..sambil2 mengumpat pun siap..hehe

syah~hehhe..garam gula masukla..lupa nak cakap..banyak bebel sampai bndapenting xckp..hihik.masuk jela ayam udg ape2 je selain sayur.lagi sedap;)

zuhanis~heheh..sedap keee...xsdp pom/;(

echah mashuri said...

fatin!makan2 jangan xmakan huhu.

ngak~~oke..sekali dengan kos penghantaran bejumlah 35ringgit.;p

ayul~hahah..eee..peha kucing?wekkk;p

rieyana ynn said...

polow sini jap...sambil mum popia...best...best...;d

S..U..D..@..I..S said...

alamak dah malam baru nmpk popia echah...

soffea said...

echah!!! terliur nie.. nakkk.. hehe.

sis pon salu wat popia. tapi tukang lipat n gulung je la. mak yg buat inti. hehe.

echah mashuri said...

rieynna!;D..thnks

sudais~~haah...malam pun ade lagi neh.banyak kot ak wat.

sis soffea~~ehheeh..jadilah tu tolong gulung2..;D

Cik Jari said...

NAK!!!!

apik pehe said...

fuhhh..makan dalam suasana ujan ni mmg besh..tambah lagi time benda tu baru je masak..huhu..panas2 lg

Cheno said...

sedapnyeeeeee! T_T

qylla said...

wau ! echah mashuri jadik chef...
cayalah ..nanti tunjuk skill anda kat umah sewa okeh?
aku pon nk rasa gak ....
mst sedap neh ...
:)

Un Phat Lee said...

cikitt...

Pencacai Alim said...

ketung ketang..hahahaha

AdiK CoMeL said...

sebelum try resipi ni, kena rasa dulu sedap ker tak popia chef ni

echah mashuri said...

cik jari~eeheh...meh2..ade lagi neh yg belum goreng.;)

apik~mmg pun...hahaha....lapaq tetiba.;pp

chenoo~~blum tntu sedap lagi neh..huhuh

echah mashuri said...

qylla~wel.well.welll..hahaha....okeh2..ak buat korang bg duit.hahaha..;p
miss u la wehhh..muahhhh.

un~banyakkkkkk

pencacai alim~haha..ketungketung pom boleh.

adik comel~~xsedap weh..lupa letak garam..ahahahah

Tomato Gurl's Life said...

wah nmpk sedap..cik tom nak jugak!

Mario said...

baru nak puji...tiba2 nmpk lupa letak garam...wakaka takpe2... 1st try...len kali jgn lupa...haha

echah mashuri said...

cik tom~yang suka tawar boleh cube.hehehe.

rio~ahaahha....alah.,.rugi cakap..lau x boleh pujian free;p

nas said...

maak aiii..terliur aku melihatnyer....errmmm..nak sikit leh?
hahhaa..
bagus la ko...pompuan kne rajin masak...nanti laki lekat :P


apa motif status SPONGEBOB dan PATRICK dalam facebook??

CGG said...

sodapnyeeee

Tomato Gurl's Life said...

cik tom tag echah...jom join;

http://tomatogurlslife.blogspot.com/2010/12/cik-tom-nak-join-bloglarian-tapi-nak.html