Monday, December 6, 2010

kenapa kebanyakan orang tak suka musibah melanda dirinya sedangkan itu salah satu kasih sayang ALLAH pada kita..

kenapa aku tetiba cakap pasal banjir ni..padahal dah habis dah banjir.tapi kalau kelantan biaselah ade gelombang-gelombang kedua ketiga.sebab tulah kita kena berjaga-jaga.kalau hujan dua tiga hari selalu-selalu konfirmmmm banjir.sebab selalunya sungai golok tu yang limpah sini.
biaselah..air dari oversea..ahhaaha....kalau negara dia banjir kat rantau panjang ni yang melimpah..bak kate orang,hujan batu di negeri sendiri hujan emas di negara orang lain.baiklah hujan batu di negeri sendiri.ha..tuh peribahasa melayu,sesuai tak sesuai ak main hentam hantuk je.hikhik.

hah.ini untuk standby kot-kot banjir.jangan bimbang,kalau tak banjir pun boleh makan semua ni.tapi kalau banjir makin bertambah la..biaselah dapat bantuan banjir kan..dua-dua politik bagi ohh..UMNO ke PAS ke semua bagi bantuan.tu la untungnya dua-dua politik ade kat kelantan.bak kate pepatah juga.rezeki jangan ditolak..maut jangan dicari.dan satu lagi undi anda rahsia..huhuu.

aritu aku ada lah cousin aku n sorang kawan aku kat uum tuh duk membebel pasal tiket dah beli.
tapi tetiba banjir.ade ke patut macam tuh.dah takdir nak wat cmno weh.tajuk kebanyakan orang tak suka banjir,padahala ku dengar dua orang je yang merungut.HAHA.
takpelah kan lebih dari satu tu maknanya banyak la kan.

erm..bukan nak cakap hal tu sebenarnya.tapi nak cakap pasal keterbukaan kita menerima musibah.aku pun sebenarnya asyik mengeluh jugak.kalau kena ujian sikit dah nak nangis-nangis sambil tekup muka kat bantal.ataupun kadang-kadang mencarut segala bagai untuk puaskan hati yang marah.

pernah dengar or terbaca cerita ini ?::

Saiyidina Umar Al-Khattab r.a terjatuh dari kuda yang menyebabkan kepalanya berdarah.Beliau tersenyum sambil menadah tangan bersyukur,para sahabat berasa aneh dengan peristiwa tersebut bertanya kepada Umar r.a akan perihalnya itu.

jawab Umar r.a”bagaimana aku tidak bersyukur dengan kasih sayang yang telah ALLAH tunjukkan kepada ku..?

See!begitu terbukanya hati beliau menerima dengan seikhlas hati dengan ujian ALLAH malah pernah 1 hari beliau merasa sedih kerana tidak diuji oleh ALLAH pada hari itu. subhanallah.


Hakikatnya, setiap musibah yang datang itulah sebenarnya tanda kasih sayang Allah Ta'ala pada kita hambaNya. Setiap musibah yang datang sebenarnya tanda Allah Ta'ala merindukan kita dan mahu kita dekat padaNya.
Seorang yang beriman tidak bersedih dengan Kehilangan dunia dan tidak memberikan perhatian terhadapnya,tidak merasa gentar menghadapi bencana dunia,sebab dunia itu akan hilang, pergi, dan lenyap.

ayat yang aku boldkan tuh aku pernah terbaca kat satu blog.tapi lupa post siapa.so tak dapat kreditkan sapa penulis itu..ayat pun dah tunggang tebalik kot.,mana ingat.tapi takpe asal maksud sampaiiii..heee.

so.renung-renungkan dan selamat beramal !=)

15 comments :

Mario said...

thanks untuk ingatan...selamat beramal...
perghhh...dah siap2 tu...

soffea said...

betul. sis pon personally kadang2 lemah kan dgn dugaan n ujian dr Allah. sbb tu pentingnya kita untuk sntiasa mengingatiNya..

n nanti try la cari buku motivasi "Bila Allah menduga kita".. best buku tu. betul2 insaf.


salam maal hijrah echah :)

Si gadis bunga said...

sebab selalunya bila ditimpa ujian baru nak ingat Allah.
ujian itu memang tanda kasih dari Allah kepada manusia.

;)

salam maal hijrah.

maCy said...

ujian itu mematangkan. tp sememangnya ujian itu amat menguji~

nur aisya humaira said...

aah,betul tu chah...
redah ape yg berlaku..
tpi tu laa,kdg2 ati kte rapuh kn...
cept je merungut...;)

Qu azniza ;) said...

hm tu la. bgantung pada kita..harap2 kita dpt menghadapi musibah dgn tenang

Liquid said...

harap2 kalo banjiq sume bersabar lah ea diatas dugaan itu =)

echah mashuri said...

bro~ehs..heee..same2..kena bli bnyk2 bro.sbb nnti xde mase nak naik sampan g beli mknan..eheheh

sis soffea~~hhuhuh...selamt thn baru islam gak sis.;)
best ke buku tu..macam best.je.

anis~~salam maal hijrah gk dear..ape azam thn baru.heee

maCy~betul..kadang2 hati tidak kuat nak menanganinya,;)

Abang Jonni said...

echah... salam maal hijrah... mmmmm... nak ckp apa lagi ye... (sambil garu2 kepala)

hamzah ian said...

harap semua selamat

syahira ariff said...

artikel terbaek utk awal muharam
tahun baru diri baru
insyaallah

rindu sama kamuuu la sayang
=)

Pinky Pixie said...

bhati2 d jln raya. eh, ade kaitan x. hehe.

salam maal hijrah. =)

echah mashuri said...

aisya~tula.hati mesti kuat.tapi nk mcri kekuatan tu ssh.

Qu~~tula sis..harap semua selamat.

liquid~hehe.harap semua ok.:)

echah mashuri said...

abang joni~janganla garu2 kepala..garu la dagu ke pipi ke.haha.

mejah~~=)thnks..heehe

syahira~~hehe..awl2 thn mmg la baik lagi..tgk tgh2 plak cmne..huhuh.
rindu jugak.bila kamu nak update blog kamu itu sayanggg..heheh.

pinky~~thnks dear..:)

akubiomed said...

Sebab musibah diturunkan hanya Allah yang tahu. Kita sebagai orang islam kena muhasabah mengambil iktibar melihat diri dan perbaiki kekurang tersebut