Tuesday, November 15, 2011

bubur jagung

Assalamualaikum=)

Hari ini aku masak bubur jagung. Cerita kenapa tiba-tiba rumah aku ada jagung ni sebenarnya bukan jagung mak aku, mak aku ambik upah beli dekat golok jagung neh. Letak dalam umah tepi pintu depan, entah macam manalah dan siapelah yang tak tutup pintu rumah aku ni habih dimakan dek kambing neh. sebut pasal kambing aku hanginnn sangat. Asyik makan benda rumah aku je, mak aku meniaga beras ,kalau lupa tutup pintu memang habihhhhh plastik beras kena tebuk. rugi betul !

nasib baik sikit je kambing tuh sempat tebuk plastik dia. yang lain elok lagi. mak aku ambik letak kat dapur. tak jadila nak jual, terpaksa pegi beli yang lain nanti.,aku tiba-tiba mengidam nak makan,google la aku camne nak buat bubur jagung. sian aku, mak aku dah pergi narathiwat ,terpaksalah aku ikut pandai sendiri macam mana nak buat.google resepi je macam hampeh. dia tak cakap yang jagung tuh kena pisau je untuk buang dari batang tapi aku dengan bangangnya cabut satu-satu jagung dari batang jagungnya.betapa jagungnya aku rasa ketika itu.,

bila mak aku balik dia mengucap panjang tengok aku duk syok cabut satu-satu jagung.betapa tak bolehlah aku nak ingat pasal tadi ,penat weh cabut jagung,mak aku cakap ingatkan dah siap bubur aku.tahun depan pun tak siap gini.


ni jagung aku dah siap. memang mencabar buat kali ni, dahla mak aku tak tunjuk ajarku sifu punn..nasib baik habis jugak.

entahla aku nak salahkan google ke dia tak cakap kena guna pisau untuk buang jagung dari batang ataupun aku terlalu jagung untuk fikir benda simple macam tu -_-"

16 comments :

Abang Jonni said...

kehkehkehkeh... aku setuju ngan ko.. cabut satu2 lag syok dari guna pisau. kehkehkehkeh.

Aishah Zin said...

abg joni,asal ha ak rasa nada ko mcm perliii jekkk.hahah

Farieyra © said...

Sedapnya, meleleh air liur huhu lau sebiji jagung je xpe. Tapi lau byk esok pum xhabis lg. =)

Aishah Zin said...

farieyra-heeee...masalahnya banyak jgung tu.dalam 5 biji;)

fiezah91 said...

cah aku rasa nak gelak guling2 ni.wakakaka.aku x boleh bayangkan wei ko cabut satu2 jagung tu dari batang.hadoiiii

Cik TeN10 said...

Ohooo baru aku tau betapa rakinnye ko ecah!!! Serajin2 aku memasak pun xde la serajin ko nk cabut jagung tu sebutir2.. Senak perut aku tau.. Kelakar je.. Btw nmpk sedap bubur jagung ko! Heee:)

Lelaki Ini said...

dah lama tak makan bubur jagung!
sgt suka!

Aishah Zin said...

fiezah-bkn ape.ak ingat jagung tuh nnti lagi sedap kalau dpt kunyah satu2.hehehehe

tin-rakinnn?ape tuh rakin?:p.meh la rase.ak google je smlm.

lelaki ini-kan.dlm bnyk2 bubur,bubur jagung le yg best.

bujal X said...

kemain rajin~~lenkali sagat sudah~keh keh~~

*nampak sedap~~ada letak sagu tak?

bujal X said...

eh apsal tak guna nama ecah mahsuri lagi?

Aishah Zin said...

bujal-mana ak tau bro.biaselah budak2 baru nk blaja.ehehehe..

saja rase nak letak nama abah pulak.heheeh.zin,

diana said...

echa..echah..
kenapa la echah jadi gini..
terus tak jadi akak nak ambik echah jadi pembantu rumah..ekekeke...

dah tentu la kena guna pisau..
kalau di cabut sebijik2 gitu,lambat la nak siap.,.dari cabut satu2 baik echah gigit lepas tu luak dalam mangkuk..
heheheehh

- GC - said...

kenapa tak cabut jagung tu pakai gigi je, cpt sikit echah oiii.. hahaha..

macam menjadi je bubur jagung tu.. tahniah2..

Aishah Zin said...

ala akak yg penting ecah rajin lebih dr org lain.mana tau.ingtkan kalau nk sdp makan sebiji sebiji;p

Aishah Zin said...

GC.hehehehe...betapa jagung nya ecah,.

KUREKURE COMEL said...

hahaha...wat lawak betul...awat la pi cabut satu2..


nsib baik mina xngidam lg..kalo tak sempat beranak dulu...kehkehkeh...


xpe...blajor slow2..tp sedap kan...
hehehe...