Monday, March 7, 2011

teguran

assalamualaikum.

Tiga faktor yang digariskan oleh Islam boleh menjayakan sesuatu teguran itu ialah, pertama, tidak merendahkan ego orang yang ditegur, kedua mencari waktu yang tepat dan ketiga memahami kedudukan orang yang ditegur.


selalunya kan.bila kite online.automatik ym kita pun online sama.lepas tuh.aku pun tak tau cmne.gedik-gedik pegilah tukar pic kat ym tuh.gambar tuh aku cut kat mata.konon-konon nak bagi efek misteri la kan.huhuh.jadik nampak la lobang idung ngan bahagian dada sikit.tapi aku rasa takdelah nampak sangat.yela.orang buat salah dia tak perasan salah dia kan.

bila aku letak gambar tu je.adelah seorang hamba ALLAH yang perihatin buzz aku.so aku pun selalu chat ngan dia.kira kawan yang tak berapa nak rapat.cuma kalau layan borak aku memang kencang gak.aku kan suka bergurau bila bercakap.dia pulak jenis kepala otak sama.selalunya memang kalau chatting boleh gak la buat aku gelak sekati dua kati.


tapi hari ni dia lain macam la sikit.kira macam serius.macam stok-stok ahli koprat.entah ape yg tak kena ngan mamat neh.cakap serius kemain.tapi aku layan jelah.buat bekal bosan sambil duk main facebook ngan blog.lepas tuh lama sikit dia cakap.lebih kurang camni.weh.aku tengok gambar ko neh boleh tak berapa elok la nak letak.ko dahla pakai baju yang agak jarang.pastuh letak pulak kat sini.grrr...

aku punnn macam..err...aku pun errr.tengok gambar tuh.erm.yela kot.dah dia dah tegur.aku pun cakap thnks-thnks la sebab dah ingatkan aku.tolonggg ingattkannn akuuu..kisahhkuu tersimpann penyeluk masa..

aku pun terus tukar lah.yela.malu bukan main.tapi aku nak cakap thnks k sebab agak perihatin disitu.lepas tuh segaja buat-buat lawak bagi aku tak marah kan.eh.aku ok je.lagi terima kasih ade laaa.tapi serius ah rase segan kat dia.lain kali aku nak kurangkan letak pic sendiri.huhuhuh.

tegur aku boleh.tapi kena cara berhikmah la.kalau buat ayat-ayat pedas rase nak luku-luku je orang itu.yelah aku pun sedar aku tak sempurna.T___T.aku suka gak cara ko tegur aku tadik.kira tak adelah buat maruah ni jatuh.kalau kau main hina-hina siap ah ko.nasib baik tegur elok-elok.:)

26 comments :

Cik TeN10 said...

betul2.. tegur dgn lemah lembut dan penuh hikmah..

Along Tapa said...

adoiii...rugi betul takde ym ko..kalo tak dapat tayangan free...hahaha


Gorengbaek - Koleksi gambor kat Muor 2

Hangit Habis dah - Aku nak hentam korang...korang nak kata apa??hehe...

Kerat Senget - Behind These Eyes

Yann Mazian said...

betul tu. nak menegur, ada caranya. jangan main redah je kan. tak semua orang bleh terima teguran dengan cara redahan yang melulu. hoho. :)

KUREKURE COMEL said...

hati pun tak sakitkan....

meh mina nak tegur echah pulok...















ayoookkk..takut tak?kihkihkih

NICK IRFAN said...

gmbr ape awk letak tu? harap jgn letak di blog plak? hehe

sitinurfatimah said...

lelaki tu babe y tegur...
waduhh!! malunya...xpe2..moga Allah rahmati member u sbb tegur pkara baik...alhamdulillah..

diana said...

kalau orang yang kita kenal kena la tegur lemah lembut..
tapi kalau yang baru bermesra2 tak payah lembut2la..
hahhaha..
jahatnye...

si para para said...

bagos betul kalau ada kawan macam tu...

Liquid said...

tapi kalo tgur secara sound tepek barulah smpai ke mati org tuh ingat dan amalkan eheh.

Fariq said...

nasib bukan aku yg tegur.. kalo aku tegur mesti ko takmo kawan ngan aku dah.. :p

echah mashuri said...

@Cik TeN10
ye2 tin,ak sokong!huhuhuh....

echah mashuri said...

@Along Tapa
sengal senduk mangkuk belanga dan sewaktu denganya.huhuhu

echah mashuri said...

@Yann Mazian
heee.betul tuh sis!:)
sokong3

echah mashuri said...

@KUREKURE COMEL
heee.tkut?ecah xgigt org.huhuh.

echah mashuri said...

@KUREKURE COMEL
heee.tkut?ecah xgigt org.huhuh.

echah mashuri said...

@NICK IRFAN
uhuhuh..x.x.:)

echah mashuri said...

@sitinurfatimah
tula..ehhe.bagus gak dia kenkadang

akema yazid said...

chah, bagus la ko ada kawan yg care pasal ko..
dia amek tawu tntg ko..
ehem..ehem..
ade pape ke??
haha..;p




naseb bek cara dia tegor ko tu oke, kalo jenis yg cakap kasar, makan dalam gak ouh..;p

echah mashuri said...

@si para para
:)
nasib baik.hehehe

echah mashuri said...

@diana
huhuh..akak ni selalu xnak kasik chance.;p

echah mashuri said...

@Liquid
ahhaah..gitu la encik liquid.;p

echah mashuri said...

@Fariq
opkos la ak nak kawan.huhuhu

mR.sYaH said...

baguslah.. lgpun dia tegur dgn berhemat..
klu dia ckp kasar kau teru remove dia dlm list.. boleh ke?? hehe..

Cik Jari said...

tegur menegur mengeratkan kasih sayang:)

echah mashuri said...

syah~hahaha...betul2 kalau kasar ak luku pale dia;p

CJ.hehhee,betul2.tp xde kasih syg pn ngan dia.;p

echah mashuri said...

akema~hahaha..xde papelahhh!aku xde ape2 ngan sape2.ak ade affair ngan ko jek!;p