Sunday, February 6, 2011

kalau diri sendiri macam hape tah.tak payah nak nasihatkan orang lain boleh?

aku bengang la pada seorang hamba ALLAH ini.eh.kalau bengang kena bagi salam dulu.sebagai penyejuk hati gituee...assalamualaikum blog dan teman-teman blog.hari ini ecah rasa bengang yang terlampau.saje cakap terlampau.hiperbola je lebih.hehe.bukan sebab dinasihatkan oleh orang.tapi membaca kononya nasihat itu.walaupun bukanlah aku yang kena.tapi ayatnya kalau sapa yang baca memang akan terasa.

baiklah.aku rasa nasihat yang baik perlulah diutamakan dengan niat yang baik.cara yang betul dan yang penting sebab nasihat tuh kita rasa diaorang perlu dinasihatkan.bukan perlu DIRENDAHKAN,bukan sebab kita nih LAGI BAIK dari dia.maruah orang jangan duk main-mainlah.apa kamu tuh sempurna sangat ka?kalau rasa diri bagus sangat rasa layak nak nasihatkan orang.tegurlah orang tuh.tegurla dengan baik.kalau tak ghetii tegur secara baik.lupakan saja.tegur dalam hati sudey.itukan selemah-lemah iman.

lagipun..err..ape dah aku nak tulis.lupa pulak.grrr.

haa..contohla kan.kite tak suka pompuan yang freehair.kite boleh ke gi maki dia.marah dia sebab kita nih dah bertudung litup.ataupun kalau lelaki memang iman macam ustaz amirul.kita ingat orang freehair nih nak berubah ke kalau duk maki marah-marah.kita rasa diri kita dah CUKUP BAIK sebab menjalankan tangunggjawab seorang islam dah kan.sebab nasihatkan orang yang perlu dinasihatkan,tapiiiiiiiiiii....kita lupa.manusia nih dia ade hati ade perasaan.kalau kena marah.memberontakla kann.ingat!kita boleh menegur,tapi bukan menJUDGE.kalau dah kita dah judge dia jahat dan rasa diri kita baik.tak kemanalah teguran tuh.sekadar dapat tunjuk yang kita nih sangat baik.bakal menantu contoh.

betul lah.kadang-kadang payah nak cakap dengan orang yang dah terlebih pandai nih.ingatlah weh.dosa pahala bukan kita yang tentukan.

ginilah.nak tegur tuh kena siram dengan air.bukan api lawan api.aku pernah weh kena tegur ngan baik dan pernah ditegur dengan marah-marah.aku rasa kalau orang tegur aku dengan baik-baik.cakap elok-elok.cakap mintak maaf kalau tersinggung ke ape.aku memang sangat boleh terima dan siap boleh nangis sebab sedar diri nih salah.tu akulah.kalau korang suka pendekatan menegur dengan marah.abaikan entri nih.

ingat.apa yang kita tak suka orang buat kat kita.macam tu jugaklah orang lain.kita nih sama ja.yang membezakan kite nih cuma iman dan ilmu je.:)


berilmu tak semestinya pandai dan bijak dalam semua perkara.tak berilmu tak semestinya tak bijak setiap masa.




15 comments :

nub said...

btl3!
tegur kena ada caranya kan..lau main pandang negatif jaa.payah la na..

ecah chillex jaa, ceq da lantik ang sbagai kaki2 loqlaq . wahahha.

=)

nub said...

btl3!
tegur kena ada caranya kan..lau main pandang negatif jaa.payah la na..

ecah chillex jaa, ceq da lantik ang sbagai kaki2 loqlaq . wahahha.

=)

soffea said...

setuju echah!!! tegur dengan berhemah lebih terkesan dr tegur ikut suke ati je. pastu tak tahan siap kutuk2 plak kan.. huhu..

yg penting niat dan cara yg betul :)

d_tieah said...

Ini entry penuh tawaduk ke echah?
Hahahaha..
Tapi kadang2 yang org freehair tu pun tak masuk saman gak kan..
Erm, sebab tu lah aku tolak twran masuk universiti al-azhar kat mesir ka tau..
Sebab aku takut aku jadi ustazah yang mengata terus depan2 dgn kata2 yg kesat..
Hahahaha..

http://dhatieku.blogspot.com/2011/02/aidil-zafwan-dan-zaquan-adha-junior.html

lea said...

nak tegur orang biar la berpada-pada kan...

rossoneri said...

kalau nak tegur kenalah cakap elok2, tengok tempat,yg penting jgn tegur dia depan orang ramai..

Abang Jonni said...

salah ke aku nak free hair.....




harharhar... saja nak menyebok kat komen nih... huhuhuhu...

diana said...

oo..
ni ada beza echah..
kena betul2 paham antara nasihat dan maki..
maki tak sama dengan nasihat..
akak tak reti nak maki2..
kalau nasihat memang akak reti la..
bak kata mak akak.."hang cakap pandai no.."
sapa nak berguru mai la..
kontek2 na..
hehhehe

Jejaka Terhangat said...

walau sapepon orang tu..nasihat yg baik perlu kita terima..=_="

DuniakuAbstrak said...

tegur aku chah please tegur aku dengan penuh keLembutan dan kemanjaan.. eh?


yup, kaLau nak menegur tu kena bersabar tak boLeh marah-marah waLaupun hati tuh rasa panas je dekat orang yang dah buat saLah, baru lah kita di respect.


ok biLa kau nak tegur aku dengan penuh keLembutan nih? hehehehehehe

echah mashuri said...

@nub.gahah..ya ka.mekasih naaa letak ak dlm kaki loqlaq;p

@sis soffea.ohhh sis..i miss u...tenet slow neh xleh jenguk blog sis.T__T.

@tieah.haha..yela.baru nak try jadik lebih berilmilah.hahaa.;p.eh betul ke ko dpt twrn g mesir?nape tolak.rugi wehh,

@iea.sokong2.dear.sori ye xleh jejak balas lagi.line slow.

echah mashuri said...

@rossenari.betul2.kdg2 kite kna tgk mase gak;p

@bro jonni.HAHA.tak salah pun.tapi sendiri tanggung ah;p

@akak diana.ecah suka kalau akak nasihat.sebab bukan nasihat yg menjatuhkan.tapi menaikkan smgt gitueee..

@JT.betul.mmg boleh diterima.tp kdg2 kite kna jugak pikir sendiri.ehhe

echah mashuri said...

@ayul.hahaha...kenapa ak gelak baca komen ko.asyik sengal je kann..wlaupun dia parasit kena tegur elok2 gak kan?:)

princess laila said...

humm. btol lah pe y echah tulis tuh.. :) like2!

echah mashuri said...

@laila.:).ye ke betul.ecah ase main tulis je.keh3.