Friday, January 14, 2011

cek mek molek

korang ingat tak kenangan masa kecik dulu?mestilah ingatkan.HEHE,nak jadi besar gedabak macam sekarang kite lalui zaman-zaman kecik dulu. aku ingat lagi.masa aku kecik-kecik dulu mak aku selalu buat kuih jual kat kedai makan.kira tumpang letak kat kedai-kedai.aku ingat laagi time tuh.sebelum subuh mak aku dah bangun buat kuih.tapi yang paling aku rasa tak leh lupakan rasa kuih mak aku ialah apam dengan cek mek molek.kuih-kuih lain macam karipap,roti goreng,donut,kuih bom tuh biasa jelah.tapi cek mek molek ngan kuih apam ni memang laku betul.sampai pagi-pagi ade yang datang beli kat umah aku.tak pergi beli kat kedai makan.HEHE.

perghh,,makan panas-panas memang layan weh,.dahla apam golek lenggang kelapa tuh gebusss je.masa cuti sem aritu aku ade cakap kat mak aku buatkan kuih.lepas anak-anak dah besar ni tak adenyaa mak aku nak buat.dia sibuk dengan dunia jual berasnya.tak merasa wehhh makan kuih lagi.kalau nak makan sangat pegi beli kedai.hehhhh~~~

apam mak aku gebus lagiii dari ni.hehe..ni google punya.;p.perghh..layan weh kalau dapat seketul kuih nieeee...
yang kecik-kecik pun mak aku ade jual.dulu murah je.yang kecik-kecik ni makan muat-muat se 'ngappp' mulut.so senang je.perghh.layan habis.;p

yang ni masa mula-mula goreng tak payah cakap nak jual lagilahhh...bagi anak-anak makan dulu.pagi kan.sebelum pegi sekolah.

selalunyaa abang ngan akak aku lah yang pegi hantar kat kedai kedai.akak aku pulak bangun sekali ngan mak aku tolong,aku nie kecik sangat lagi masa tuh.darjah berapa lupa.tapi aku tabik ah akak aku.kecik-kecik dah rajin tolong mak aku.darjah dua dia dah pandai masak.bayangkan jelah budak kecik tu masak kan.mak aku siap buat kekuda untuk akak aku panjat nak masak.pendek kan lagi time tuh.dapur pulak tinggi,

serius weh.orang dulu-dulu kalau bantu suami memang superb ah,mak aku pernah meniaga macam-macam.pernah meniaga kat pasar malam.depan umah,buat kuih.macam-macam la demi apa?demi anak-anak ngan suami.tapi orang sekarang,ni merujuk bebelan mak aku kepada seseorangg,kaum kerabat aku gak.suami duk susah-susah bukan nak tolong.makin duk bergaduh ada lerr..kalau kite,carila jalan.buat apa-apa yang mendatangkan duit.jangan duk goyang kaki je.tak kesian kat laki tuh.kalau laki ade duit bukan main baik.bila dah tak de marah-marah.padahal laki terpaksa pinjam duit mak pulak.kita ni dah jadi isteri kenalah bersusah senang!tu la sedikit kata-kata azimat mak aku yang aku petik dari bebelan dia.tak pelah.dengar mak kita membebel ade pekdah jugak.boleh buat panduannnnn ke gerbang rumah tangga.

ermm..aku harap aku tak jadi macam tuh.aku akan tolong suami aku sedaya aku.bukan tolong membebel je.HEHE.


25 comments :

TunTeja said...

tabahnya mak kamu ;) adoii..lapo terus tengok kuih tu!!! nyummmm~

Ronaldmohoni said...

Ciri2 isteri yang soleha...

echah mashuri said...

teja~hehe,,mak memang xleh xde keje.even sekrang pn still meniaga kecik2..bolehla wt mkn sikit2.hehe

ronaldmohoni~:)

DuniakuAbstrak said...

sejuk hati aku dengar kau nak jadi isteri yang tolong suami....

terharu syahdu ni...siyes shit tau..haha

apam gebu

nenek aku je yang terer buat apam gebu tuh

Along Tapa said...

apam kelapa...lama tak makan~~~

hehe...cerita kecik kita sama jek..dari kecik aku diajor jadik gourmet...tetiba lak rindu kat kuih karas, epok-epok, mi siput...

Gorengbaek - Tips nak rampas tunang(?)

Hangit Habis dah - Aku tak panggil ko datang..yang ko menggedik datang bakpe?

shameel Iskandar said...

salam ecahah.

Kelate trkenal dgn masakan dan kuih muihnya. wanita kelate pulak trkenal dgn kemahiran berniaganya sbb tu pasar siti khadijah majoritinya ppuan. Tiba2 sy tringin nak mkn cek mek molek bika tgk gambar tu.

"ermm..aku harap aku tak jadi macam tuh.aku akan tolong suami aku sedaya aku.bukan tolong membebel je" hahaha, ini ciri2 yg perlu ada pada setiap wanita wpun tugas sbnr dlm mncari rezeki adlh tugas suami.

d_tieah said...

Entry ko semenjak 2 menjak ni mmg mengimbau kngn silam je kan..
Haha..
Kuih apam tu kitorang pngl apam senyum..

~fisha~ said...

bagusnye ur mom! :)
wahhh!! both kuih are my fav!. echah, mintak post cikit! terliur!hehehe

echah mashuri said...

ayul~ahhaha...betul ke ko terharu..perghh..ni main naik saham aku dimata ko ni.!;p

along~hahah...betul la..kenapa mak kita reti masak segala macam.kenapa aku tidak?;p

shameel~betul tu bro..echah setuju sgt.sebab jiran2 pun ramai yang sama2 meniaga.ade yang jaja kuih dengan moto pun ade.pmpuan kltn mmg reti buat duit.hehehee

tieah~haha..tula..ak pun perasaan jugak.mungkin aku rindu kenangan dulu.;p

fisha~hehe..dia jenis rajin..anak dia je pemalas.ehheheh

iwan_dextrous said...

nak sume..nk free..hihihi


Dextrous cyber life

echah mashuri said...

iwan~free?haha..dtg umah ak boleh ah mkn free.;p

Sasa Al-Sharif said...

fuyoh puas makan ni. nampak sedap pulak tu. kalau jadi tetamu ada jugak ka?

Abang Jonni said...

huhuhu... mmg sedap tu... echah mu mesti pandai buat apam tu ye tak...

echah mashuri said...

sasa~ade je.ahaha...

abg joni~xghetiii pun.ak reti makan je bro.huhuh

JIJI YU said...

meh cekmek tu setokow..

echah mashuri said...

nok stoko jah?banyak pun buleh.eheh

rossoneri said...

tolong suami dengan berblog, ahaaaaaa :D

kuih apam tu kan,dah ada yg beku punya..heheheh..selalu beli hehe

echah mashuri said...

hehe..boleh ke tolong suami dlm brblog rossneri?hehe.duit nuff pun 20sen pn susah nak naik;p

sugar2 kapas strawberry said...

sy pgil kuih kat atas tu kuih embun.hehehe

nina syakina said...

akak!!! nina laparr!!! hihi

d_LA said...

ouhhh..kuih cekmek itu mmg menggode perut aiiiii...

diana said...

mak dia pandai masak..
dia pandai ke?????
heehhehe...
larikkk!

soffea said...

echahhhh.. my fav tu.. cik mek molekk.. tetibe teringin jugakkk~

echah mashuri said...

cik linn~~ooo...heheeh..bukan apam ke;p

d_la~heee.sis masak ah.nnti echah nak try;p

akak diana~err...errr..ahahah...sampai ati akak.echah pndai je.pandai makan;pp

akk soffea~heheh..tp echah xreti nk wt;p

Yuni Aisyah said...

moga echah akn jd isteri yg solehah...amin..:)

rasa lapa la pulak...errrr...nak smangkuk leh x.???hehe