Saturday, December 11, 2010

khasiat budu...

aku kan.dah lama sangat tak bersantap dengan budu nih.kalau dulu bukan main lagi makan.main bedal makan suap ngap-ngap aja.tak kire ah malam atau siang.pagi atau petang.hehe.tapi sekarang ni jarang dah makan.kat u pun bawak sebotol budu satu sem tak habis.sebab asyik makan luar je,HAHA.aku kalau sebut makan luar mesti nak gelak.sebab ada kawan aku cakap dia tak suka husband dia makan luar.lepas tuh aku cakap kat dia takpelah kalau kau rajin masak.tapi kalau aku nak jugak sekali-sekala makan luar gan suami.pastu dia cakap aku pura-pura suci tak paham.apekah???

alih-alih budu yang aku bawak tu buat mandikan orang.sapa suruh sambut birthday?kan dah kene mandi air mujarab lagi mustajab duhai cik akmal suhana?hehe.bucuk tak?hikhik.

oh..inilah budu ye kawan-kawan.sapa orang kelantan tak makan budu orang cakap murtad kelantan.huuh..bukan aku cakap.orangggg cakap.so salahkan orrrang ye.

rupa-rupanya budu ini ataupun nama glemernya sos bilis ni terkandung beribu-riban khasiat.
patutlah ade yang main teguk je budu ni.budu ais..perghhhhhhh....agak-agak sedap tak?wakaka.


kalau tak caya boleh tekan sini..

budu ni boleh meningkatkan IQ.,arghhhh!azam tahun baru aku.aku nak meningkatkan makan budulah macam ni.harap dekan lah sem depan!terima kasih budu!memberi sinar dan harapan pada saya.hik

Budui mampu menghalang proses jadi tua dan mencegah seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis,kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab cirit (diarrhoea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi

hah!hambek.ilmiah tak entri aku.hehe.banyak lagilah pendek kate boleh klik kat atas tadi.
banyak la perkataan yang aku tak faham.bahasa saintifik sangat.otak aku tak boleh terima.

kalau aku dengar orang tua-tua cakap tanpa bantuan encik google dan penemuan saintifik,
budu jugak boleh memerdukan suara.tu orang tua-tua cakaplah.wahhh...sape yang nak masuk af kena hirup budu 40 hari,40 malam.lebih afdal kalau mandi air budu.konfirm menanglah!

cukup dah kot aku merapik merapu.cecah tanah dah entri.
korang penah makan budu tak?sedap tak?


19 comments :

laskar rainbow said...

pewit ! budu! mai la kelate ;D

Abang Jonni said...

hohoho... cam sedap je.... walo aku tak penah mkn lagi... huhuhu...

echah mashuri said...

laskar~~duk klate doh neh.huhuh

abg joni~hhuhuh..xbest pun,masin..;p

Jieda said...

sedapnya budu tapi kat rumah ni dah abih stock.try la makan echah.pasti nak lagi

sugar2 kapas strawberry said...

wahh..lamo weh x make budu..huk2

rindu nok cicoh nga ike bakar

jomla ke blog sy bc surat utk adik manis.semanis vanilla!..miahahhahaa

qylla said...

chah, sem depan wajib bwk budu okeh? aku pon nk merasa dekan gak..hak2

maCy said...

ouh. serious i never eat one. huu

echah mashuri said...

sis jieda~~ehheeh..nak sebotol bleh?

cik linn~~dah bc dah.rase cm follow blog dia tuh.hehe

qylla~~hehehe..nak dekan yeeee?xpyh main2 dah!

maCy~try la dear.xrugi.:)

syafiQakarim said...

awww..iqa tak penah mkn.sedap tak.?
huhu...

Syafiq Rosli said...

hoho..pernah mkn sekali je

S..U..D..@..I..S said...

1st tengok x lalu
pas 2nd time makan terangkat

soffea said...

echah :) sis suka gila makan budu. pastu nanti pas makan, basuh tangan then dok bau2 lagi kat jari tu, bau budu. pergh. sedap giler. haha.



budu itu mengancam la. pheewit ;)

echah mashuri said...

iQa~~xtaulah nak ckp sedap ke x.tp makin berselera mkn nasi.huhuh..tp budu ucukkk.ade yg xthn.

syafiq~hehe..bila nak jadi dua kali
?;p

sudais~~ehehhe...trngkat pinggan ke bro?

sis soffea~~eleh..dah sis ade drh klntn sikit2 kn.mst suka..hehhee

Cik Tom said...

cik tom xsuka budu..hehe...eh tukar nama blog ambo gini jah blk??nape??

echah mashuri said...

cik tom~~hehee..xseronok pulak bahasa inggeris.nnti nk pikir balik,

ahsfantasy24 said...

sdap ny budu..
make ike budu goreng nge
telor ag sedap!! hehe..

echah mashuri said...

ahs~mkn dgn ikan tawar.perggghhh..ehhehe

HaNTwO said...

perghhhh pokcik memang penggemar budu yang tegar...

echah mashuri said...

huhuh...mkn budu xpe..jgn mkn benda lain yg memudaratkan.hikhik