Sunday, October 17, 2010

positiflah...positiflah

manusia itu penuh perasangka..begitu jugak aku...ya!aku tulis ini bukan sekadar mahu menulis..aku mahu mengingatkan kepada diri aku juga..
aku juga sering berperasangka...selalu rasanya..kadang-kadang lepas berfikir baru menilai..
baru nak fikir secara matang...ya.itu aku...bagaimana pula dengan kamu?
seperti akukah?dan..bagaimana harus aku pujuk hati agar tidak bersangka buruk pada sesiapa..
lepas menuding baru menyesal...tapi aku selalu pujuk hati..selalu..tapi kenapa aku pujuk hati itu selepas aku berfikir buruk..
tapi bagaimana pula perasangka kamu kepada aku?
haruskah aku terdiam atau tersenyum?
bila kamu berperasangka pada aku?
apa harus aku lakukan...

pasti..kita sama..saling berperasangka...

kadang-kadang..
Orang yang nampak menawan disangka riak dengan kecantikannya..
Orang yang nampak ceria disangka pura-pura untuk menarik perhatian..
yang dia, itu diam-diam ubi berisi..diam di depan ngumpat dibelakang
yang senyum itu senyumnya sinis..senyum mengejek..ah xboleh lari dari perasangka...

kita tahu ke dalam hati dia...mungkin.....
Yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya

Mungkin jugak ...
Yang ceria itu kerana cergas cerdas otaknya
Mana kita tahu ...
Yang diam itu kerana berzikir kepada Allah

senyum itu juga mungkin.senyumnya bergula kerana ...
tujuan bersedekah..

tanamkan dalam hati aku ya ALLAH..positifkan hatiku..
hilangkanlah prasangka dalam hati ini..sesungguhnya ia mengelapkan sisi imanku..

27 comments :

FyZa said...

think +ve..chaiyokk2!! ;)
bersangka baik kan elok..

M a W a D D a H said...

echah...berprasangka baik lebih baikkan dari berprasangka buruk..

hati lebih tenang kalau kita berprasangka baik..;)

akema yazid said...

+ve!!! ;)

AiDa AzRyN said...

yeah! think +ve adlh lbh baik! ;)

shameel Iskandar said...

Betul tu sentiasa berprasangka baik. Kita nilai dgn apa yg kita nampak. selebihnya( andai ada udang di sebalik batu) kita serahkan sahaja kepada Allah. Nabi s.a.w pernah menegur seorg sahabat yg telah membunuh seorg kafir quraisy yg melafazkn syahadah setelah tewas dlm perang. Bila ditanya , maka jawab si sahabat, org itu( kafir quraisy) melafazkan syahadah kerana ingin menyelamatkan diri. Lalu Nabi berkata, adakah kau mengetahui isi hatinya.

maCy said...

semuanya bermula dari hati. usah prasangka..

tapi sememangnya sudah jelek dengan yang gemar berpura pura~

S..U..D..@..I..S said...

positifkan yang negatif...boleh ka

Cik Jari said...

better diam je..biar ape yg org kata,biar ape yg org pikir....

haidi takeAfoto said...

perghh..madah berhelah ni...pandai ek madah2 ni..create sendiri ke..bgus2..

jgn la pk sgt prasangka org kt kite..b urself..biar la pe org nak kate..jnji kite xprasangka kt org...manusia2 ni mcm2 perangai..xsemuanye serasi n same kepala ngn kite...kene trima je la..

cream said...

eden torai

eden torai

teng kiyu ingat kan eden

DuniakuAbstrak said...

bila hati bersih

prasangka yg baik2

mR.sYaH said...

aku selalu negatif..
agak susah mempositifkan diri.. heheh..

d_tieah said...

Yeah..
Aku suka cr kau berfikir..

HaNTwO said...

sentiasa berprasangka baik...tapi kalo baik sgt memakan diri sendiri kang :)

Tomato Gurl's Life said...

berprasangka baikla...nice entry dear..suka baca entry ni..tip top!!

Aliesya♥Amani said...

walaupun kau bukan jelitawan tapi kau punya senyuman yg menawan...hehehe

suri said...

fikirkan pada kebaiakn pasti ia akan menjadi baik punya...

tapi jgn kusutkan fikirkan karnag tak pasal2 kena serang migren plk adeiii

Isyraq said...

berfikiran positif boleh dlm bermcm-mcm cara... contohnya: membaca al-quran,besembahyang dan melakuakan senaman juga dapat mengelakkan sifat berprangsangka a.k.a cemburu.. hehehe... so.. banyak2kan berselawat...

GaDis CoMeL said...

aku pun sama. suka judge org sesuka hati. haha.

♥ manje ♥ said...

sama macam kita juga
tapi tahun2 kebelakangan ni
kita sudah biasakan diri
pujuk hati supaya sentiasa positifkan diri.. fikirkan yg baik2 sahaja ~

mr.curly said...

fuhh! sesekali echah bsuare..mndalam sguh maknenye..nice n3!!!

echah mashuri said...

sis fyza ~haha...tula..perlu brsngka baik...

sis adah~betul2...tapi persoalanya...bolh ke?heee

akema~ahaha..positive!!dah2 g stdy..kan ade test:PP

aida~:))betol2

echah mashuri said...

bro shameel~tetiba meremang bulu roma bc kish kafir quraisy tu !xtau nape...heeee

maCy~betol2...tp prasangka brpada2..positif juge berpada2

sudais~erkk...boleh juga untk sedapkan hati ^__^

sis finger~diam xberti kalah..betol2

echah mashuri said...

haidi~perghh,,,komentar yang mantap pak..:PP

cream~hhehehe..ede torai tu ape?hihi

ayul~heee...brprsngk bila hati bersih..suka2..betul2

syah~samela kite...tu yang aku cube nk positif..urmmmm

echah mashuri said...

haidi~perghh,,,komentar yang mantap pak..:PP

cream~hhehehe..ede torai tu ape?hihi

ayul~heee...brprsngk bila hati bersih..suka2..betul2

syah~samela kite...tu yang aku cube nk positif..urmmmm

echah mashuri said...

tieah~aku pun suka cara kau berfikir!:))

hantow~tula pasal...bagi seimbang..

cik tom~hehhe..tenq sayangs...sbb cik tom gak la trjadinya entry neh..hhehe
:))

alieysa~hehe..mmg anda punya senyuman menawan!heee

sis suri~baik sis:)

echah mashuri said...

isyraq~hahah...cemburu!betol2...mcm terkena lak.:P

gdis tomei~keh3..samela kite..

manje~wah2 dear..gud2...:))

bro curly~hahah...ade lak mendalam..heee