Friday, August 27, 2010

hina sangat ke orang kelantan ni?


hina sangat ke aku ni?
kawan aku cakap...
aku tengok dia tahan air mata...

aku terdiam...
aku xtahu nak cakap apa..
walau dalam hati nih aku nak sangat2 cakap...
tapi aku tahan..

kawan...aku nak sangat cakap yang....

kalau aku pun pasti aku jugak rasa terhina...
apetah lagi aku memang kelantan sejati..
ape xlayakah kita nak merasai kasih bukan orang kelantan?
ape jahat sangatkah kami orang kelantan dimata orang lain?
ya......
kita ni hanyelah orang kampung...
mungkin bagi mereka kita ni tidak berlayak bergandingan dengan orang se'gah' mereka...
mungkin orang kolot macam kita ni xpatut merasa sayang pada mereka...

teman,
jangan sedih2 eh...kami akan selalu merasa sayang pada kamu:)
mungkin tiada jodoh dengan dia...
kami akan sentiasa berada disamping kamu...


*aku x faham kenapa orang kelantan selalu dipandang begini...
aku rase kami ni bukannya pegebom berani mati pun..
bkn jugak makan mercun bola..kami makan nasi jugak...


37 comments :

Hamzah Ian said...

mak ayah aku org kelantan.. jgn sedih2.. semua org same je

MiMiEy :) said...

siapa yg cakap macam 2?
org kelantan ker,perak ker, kl ker.
semua sama.
semua makhluk Allah

echah mashuri said...

hamzah~ko pulek org mane...ehhehe

mimiey~ntahla...someone...tp bkn dia...mak dia yg xsuka..xboleh salahkan dia jugak..

Pinky Pixie said...

knape msti ade isu negeri.. sume tmpat kan same je.. ish2, masih ade pmkran mcm tu ye..sabar bnyk2 =)

echah mashuri said...

ntahla pinky!bkn sume orang sama kann

miwwa J said...

ade pulak org cm tu kan. huhu

Nurulbadiah Lai said...

org mane2 pon same je dear..jgn sedih2..sape2 yang ckp camtu bermkne die tu spesis yang xde tamadun..
ade ke negeri pon nk dijadikan nilai pengukuran..tgok org yang cerdik pndai kt dlm dunie ni..kdang2..mereka berasal dari tempat yang dianggp sampah..
mybe sbb kelantan ni bg diorng org kg..
tp xsalah kn jdi org kg..sgt xsuke seseorn tu menghina org len..sgt xsuke..
even saya org trg..kdang2 dianggap kg..tp for what?kdang2 i lebih bagus dari org yng menghina..
dont be sad ke dear

d_tieah said...

Alaaa..
Sedey lg cte mu ni echah..
Raso nak nangis den ni ha..
Meleleh airmato..
Huhu..
Sabar ye..
Besela mulut org ni..
Org swk salu gak kena kutuk..
D sbbkan sorang, dua dr negeri itu, negeri ini trus nak kate org negeri itu, ini x elok..
Aku pun x fhm nape org suka sgt main negeri2 ni..
Nasib baik aku org Arab tau.. (mode perasan)

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

hish. mn ade hina. kite comei la...hehe..

jange sedih2..

Mario said...

jgn sedih2 ...kata kat dia...tapikan...mmg ada yg cenggitu...aku pun tak tau knp...
mmg pelik...

Cik Jari said...

hakikatnya kan aisyah : ta kenal maka ta cinta.....

semua negeri sama je....yg penting behavior....

~my best fren org tanah merah~~~

apik pehe said...

doh2..bo jerik..tok comey doh muko tuh..bia la gapo hok ore nok kato kito..janji kito hepi..

maybe ore hok tok suko tu penah ado pengalaman kot..tapi hok aku herannyo, bakpo la dio anggap semua ore klate gitu..ceitt(aku plak yg x sabo)..
hehe

be hepi ek..balik klate nati aku blanjo(kenal rumoh pun dok)..
hehe

diana said...

same je sape2 pun..
tak de ko hina aku tak hina..
tapi saye penah jugak jumpe orang kelantan yang tak
ngaku orang kelantan..
hahha..dia kate tak suke orang
tau dia orang kelantan sebab bagi dia
orang kelantan tak boleh buat kawan.suke tikam dari belakang..
bile dia jumpa geng dia,
kita member kamcing pun dia
tinggal..
kate nye...
sedeh kan?

iqbalsyarie said...

negetifnya pandangan itu.cetek akal,dangkal fikiran org yg melemparkan tuduhan melulu sebegitu...

Cerita terbaru di blog:"saya nak kawin dan ada anak,dan lawan Israel!!"

echah mashuri said...

miwwa~ade2...xtawla knpe...

nurul~thnks 4 advice....mungkin dia ade sbb nak xsuka orang kelantan..

d-tieah~hahaha..macam2 la ko neh...jadi org arab pulek!adoiiii

sue~su xla...orang lain yg hina..eheheh

echah mashuri said...

rio~kot orang ingat cm cite bdk klantn tu kot!ak xsuka filem tu...buat makin org pndg negatif


cik jari~mungkin orang ingt kami xmcm diaorang:(

apik~ahaha....doh mari la rayo umoh...biarla ore kato gapo pom..redho jah!haha

diana~macam2 orang neh..hee...xkn ngeri sndiri pom xnak ngaku..adoiii

iqbal~err...entahla...mungkin dia ade sbb kot..

MuNie said...

salam awk.. :)

tertarik sgt2 nk komen kt post awk ni sbb sy lak brada dlm situasi kontra.

sy berBFkn org pantai timur. katanye, napelah pompuan pntai barat ni xreti nk sopan sntun mulia segala cm org kmpung dy? sy pula yg dbanding2kn dgn awek mmber dy. sedey sgt..bkn sy xreti sopan santun, cume sy suke ketawa. org yg riang lagi ceria. huu.. :'((

sblm dgn dy pun, konflik ngn org klntn jgk. bg mereka, org luar ni xleh nk ikut resam dorg (pdhal sy slera pntai timur evn berketurunan jawa. petah je ckp klntn)

so.. cmne org p.timur sana fkr pd org p.barat, mgkin cmtu jgk la org p.barat fkr. gtau kwn awk, rmai lg parent dan lelaki yg mulia yg xsuke membeza2kn msykt timur n barat. pbezaan manusia cuma terletak pd taqwanya. :)

✿nenek moden✿ said...

jgn sedih2 aw..org selalu prejudis terhadap benda mcm ni aw..nak tahu kenapa?sbb sesetengah org..kita yg tak wat pape jadi mangsa..and org prejudis terhadap kita..

kawan dgn sy keyh..hehehe..kwn2 sy org kelantan gak..hehe..rumet kelantan gak..hehe..tapi,dorunk baik..hehe..xsemua orang sama..

NICK IRFAN said...

sy rasa biasa je org kelantan ni.. tp mmg pelik kenapa org pandang serong org kelantan? trmsuk member sy sendiri dia cukup marah klu dgr org kelantan...

mR.sYaH said...

kampung aku kt kelantan..
bg aku budak sekarang bersemangat kenegerian sgt.. kitakan duduk dlm sebuah negara yg bernama Malaysia.. xperlulah nk bersikap sebegitu..

Fendy yOm said...

manusia mna laa yg memntimkn smgt kenegerian tu..mmg sial lol..

echah mashuri said...

munie!~wasalm...kami pun bukan baik mana...tp xkanla sampai nak kutuk2 kami...tp psl bf awk tu mgkin dia nak yg terbaik utk gf dia kn>?tu dia wat cnth cmtu...heheh:)

echah mashuri said...

sis bira~huhuh...tq ek sudi kwn kite:((

irfan~ntahla...mybe kteorng nmpk cm samseng kg dusun//heee


syah~ak pn ade smgt knegerian..tp xdela smpai kutuk2 org len

fendy~huhuh....someone:P

fiezah91 said...

semua orang sama je x kira negeri mana pon..

nas said...

kita same jerk walaupun tak sama negeri....
aku nie walaupon dak kl tapi aku nie takdelah gah n stylo sangat...n aku 3 roomate aku dak kelantan..tapi aku ok jerk :)

sugar2 kapas strawberry said...

i'm kelantanese..even darah saya x pure kelantanese.but i'm proud to be kelantanese..


biarkn mulut org akk..nti bila org penat dorg berhenti.dia nk mengata,nk anti..itu masalah dia ngn Allah.sbb dia da mcm nk putuskn tali persaudaraan umat islam..

dapat bini or laki dtg dari kelantan bri tahu langit tinggi rendah.

maCy said...

emo cik lin~

echah mashuri said...

fiezah~org yg prejudis kott

nas~ntahla...tp rmai yg ckp klntn jhht

cik stoberi~wahhh...bernass.hhehe

maCy~hehe.....smgt knegerian tu pasti ada:)

zuhanismohamed said...

jangan sedih2 echah..isu kenegerian ni kalau ada org yg berfikiran kolot je kot..semua ngri sama je..

miss faten said...

Alaaaaa. Aku ada je suka kat mat - mat Kelate :) Handsome weh :) Cuma tatahula dorang nak kat aku ke tak :PP Hahaha XD


Kesimpulannya, duduk negeri mana2 pun, kelantan ke johor ke KL ke afrika utara ke (?) yang dipandangnya tetap iman dan taqwa. eh takde maknanya kat akhirat nnt tanya kita asal negeri mana. huhu ~

NICK IRFAN said...

xthu la? gengster? haha xde la bg sy awk dgn org lain nmpk sama je xde pun samseng mngkin mentaliti dorg mcm tu kot? hehe

echah mashuri said...

zuhanis~xsedih..cuma terkilan...:)

fatin~mat2 klate kau nak?meh2 ak tolong carikan...miahahah

irfan~hehe....ntahla...diaorang fkir ape ntah..:)

miss faten said...

aku nak budak kelas aku ah, ko boleh tolong jodohkan takk ?? hahaha :D

echah mashuri said...

hahaah.....bdk kelas kau mane ak knl der!

Tomato Gurl's Life said...

cik tom plg menyampah kalau org main kutuk2 negeri ni...cakap kelantan ni bla2..terangganu ni bla..takkan nila setitik rosak susu sebelanga kot..blaja tinggi2 tapi bodoh bertingkat2..geram~

echah mashuri said...

hahha....blaja tnggi2 bodoh tingkt2:PP

Wan Hafisah Collection's said...

Sedih aku bace entry ko ni echah. Aku pom ore Kelate cah, tp aku bangga jd org Klate. Kedai2 kat sini yg sedap tuh org Kelate yg punya, menteri2 dr Kelate pom ramai. tak baik tau hina negeri2 ni. Kita semua org Malaysia le!