Wednesday, June 29, 2011

jodoh satu ketentuan=)

assalamualaikum=)
orang cakap jodoh tu ketentuan ALLAH dan kita wajib berusaha untuk cari kan.persoalanya bila masa yang sesuai kita nak cari jodoh tu?tengg.tengg..tenggg.

sebenarnya aku tulis pasal ni sebab teringat tentang pesanan mak aku.selalu je dia cakap yang kena selalu berdoa boleh jodoh yang baik-baik..yang boleh bimbing kita.mak siap pesan lagi lepas solat jangan lupa selitkan doa mintak jodoh yang baik-baik.aku pun sengih je.haihh.tak kan lahh nak mintak jodoh semua.muda lagi.tak terfikir sampai ke arah tu.lepas tuh mak aku cakap.bukan lah maksudnya kita ni nak jodoh cepat.tapi mak aku cakap jangan malu dengan ALLAH.kena mintak selalu-selalu.jodoh tu memangla dah ditentukan.tapi kalau boleh yang elok kan ke bagus.bukan ke ALLAH tu maha mendengar doa hamba-hambanya.


suka picture ni.crow pun suka kan:P

mungkin maksud mak aku dah boleh dah aku doa dapat jodoh yang baik-baik.
doa percepat jodoh pun ade kan?surah yusuf kalau tak silap.tapi kalau mintak doa lepas solat pun dah oke aku rasa.yang penting jangan malu meminta.mengadu dengan DIA.berdoalah dengan bahasa dan permintaan sendiri-sendiri.itu lebih elok kan.kalau niat kita baik.baiklah jadinya.:)

yela.nak tunggu bila baru nak berdoakan.ayuh wahai gadis-gadis dan teruna-teruna oii.boleh lah kita nak mintak supaya dapat pasangan yang bagus-bagus.start subuh esok jangan lupa tau selitkan sikit mintak dapat jodoh elok.bukan bermakna kita gatal nak khawin ye.;p.



43 comments :

Wanie said...

hehe..mak ecah tau anak perempuan die dah besar & dah boleh cari teman dah..brape umur ecah?

ecah mashuri said...

@Wanie
umo sy baru 20 la sayangg.muda lagi.belum baligh pun lagi;p

James Alexander said...

ok...

nanti cuba buat...



doa untuk mintak jodoh yg baik je ek...?? nak mintak yg comel2 skit boleh ke...??? hehehe...

fiezah91 said...

Weh! Dulu ustazah aku pun cakap sama macam mak ko cakap. Masa tu aku form 5 kot weh.. Huhu.. Tapi, tak salah kan kan kan kalau berdoa mintak diberi jodoh dan pasangan yang baik dan elok? Tak kan dah umo 40 taun baru nak doa mintak diberi jodoh yang baik kan kan kan kan?

Errr..motip aku citer ni kat ko? =="

M a W a D D a H said...

bagus la doa dari skrg echah...:)

aTy _faRed~ said...

suami yang baik juga adalah rezki dari NYA...:) biler solat Dhuha tuk mohon murah rezki..mohon juga tuk dapat suami yang baik2...selain tu surah alwaqiah-[sorang ustazah ni pernah ajar akak..bace waqiah waktu pagi untuk beroleh rezki dan suami yang baik2..] insyaallah...

hanis aleeya aka gadis sepi said...

doa cepatkan jodoh :p ^_^

toblerone said...

kdg2 bercinta 4 5 tahun pon last2 putus jua.. jodoh ketentuan Dia :)

bujal X said...

selain doa kena la mencari jugak~~he~~

Solihin Zubir said...

sy skrg sgt terdesak cari jodoh.. heheh..

diana said...

echah!!baca tak komen solihin tu??
pe lagi..peluang ni..
dia ensem tau...
hehehe...

Fyqa said...

peh tu jgn lupa invite kmi yekk


;)






hik!

ecah mashuri said...

@James Alexander
boleh jugak james.heheh.tp sllu org baik2 ni muka dia xpuas nak pandang.heheheh

ecah mashuri said...

@fiezah91
mak ak pun ckp dh lame weh..tp segan la nak buat hehehehehheeheh..motif sgann?????;p

ecah mashuri said...

@M a W a D D a H
jum2 kite doa same2.heeeeeeee

ecah mashuri said...

@aTy _faRed~
wahhh.tips yg bagus.heheheeh.nnt ecah try buat:)

ecah mashuri said...

@hanis aleeya aka gadis sepi
hehehe.xnak cepat2 sgt;p

ecah mashuri said...

@toblerone
heeeeeee.betul tu.heee

ecah mashuri said...

@bujal X
heee.betul tu abg bujal;p

ecah mashuri said...

@Solihin Zubir
jodoh ni kalau trdesak xjumpa solihin.kena buat derk baru dia dtg.ehehh

ecah mashuri said...

@diana
adekah tandanya doa ecah dah termakbul akak?;p

ecah mashuri said...

@Fyqa
okes.xlupanya.heheeheh

lilypelangi said...

kalau da jodoh sampai . tak kisah la kahwen umo bape pon kan :)

adan said...

klu ko berdoa tu.. jgn lupa sebut nama aku sekali erk.. ahahahaha...

semoga dapat jodoh yg baik2..

The Crow said...

Suke gamba tu. :P

Echah jangan tunggu lame2. Start doa sekarang. Kalau termakbul. Umur 25, 26 dapat jodoh. Memang cun ar. haha

(^_______^)

zuhanismohamed said...

berdoa mudah2an echah dipercepatkan bertemu jodoh ...ehh :D

Cik TeN10 said...

ahaa betoi tu ecah.. aku mmg selalu minta.. apa2 pn aku minta Allah kasik petunjuk sbb Dia ja yg tau apa yg terbaik buat kita semua :)

bunbun said...

ahaaaa. okey! nak tambah dalam list doa. wlopun aku baru doblas taon heheheheheeeee

Nasriq said...

nak aku jadi agen pencari jodoh tak?

maCy said...

cha doakan la macy skali....

miwwa J said...

eyy betul la..even miwa dah ade yg punye, miwa tetap doa. yelaa, kita hanya mampu merancang tp tuhan yg menentukan kan :)


hehe

zati embong said...

xlama da nk abes belajar echah.da leh fikir da psal masa depan slow2.

ishiko said...

huhuu.. td denga ceramah pasl israk mikraj pun ade selit psl jodoh ^^

ABU said...

ayuh mari kita sama2 berdoa..

ibnubaba_04 said...

klu dh jodoh, x ke mana..ayat yg sllu di dengar..hoho

Si gadis bunga said...

Dan yang membezakan seorang muslim dengan kafir ialah, kita punya senjata. ie, Doa.
betullah mak ecah kata, selalu doan supaya Allah temukan jodoh dengan lelaki yg baik-baik, yg boleh bimbing kita dan sediakan jalan kesyurga, persoalan muda lagi dan tak terfikir pasal jodoh tak timbul, sebab kita takkan tahu bila Allah nak makbulkan doa kita.
mama selalu pesan, mama cakap apa-apa sahaja yang kita ada hari ini bukan solely sebab kita, ia adalah berkat doa nenek moyang kita, mungkin 7 keturunan lepas, yang tak berhenti mendoakan supaya mereka diberikan keturunan yg baik-baik.
siapa kita pada hari ini sebenarnya berkat doa yg dipanjatkan kepadaNya. Nenek moyang kita serta ibu bapa kita.

heh. i'm good in bahasa melayu. yeayh! :)

Eazy Izzuddin said...

jodoh tu dengan dalam perjalanan..
just wait..
xD

ecah mashuri said...

@lilypelangi

sokong!

ecah mashuri said...

@adan
huhuhu...t ak jmput ko yeee:)

ecah mashuri said...

@The Crow
sebnrnya ecah pn blum strt bdoa ag :P

ecah mashuri said...

@zuhanismohamed
xmau awl2.hhuhuh

Raji and Yeen said...

inshaAllah, jodoh kau mngkin ada dalam komen ni kan
who knows.. lol

d_LA said...

ya...harusla salu2 berdoa ye chah..xkan nk tgu dan lihat je kan..
berusaha!!!hee