Thursday, March 11, 2010

RINDU BUAT UMAIRA




Andainya cinta ini bukan milik kita…
Masihkah ada rindu dihatimu?...
*************************************************************************************
Ralit nur merenung helaian naskah ditanganya. Dia mengulum senyum,hatinya tersentuh dengan setiap baris yang tersusun di helaian naskah yang dikutipnya tadi bertaburan di PUSAT ISLAM. Dia mengiyakan setiap kata yang tertulis.
Buatmu muslimah…
Semoga hijab menjadi pakaianmu..
Kesucian menjadi amalanmu
Kesopanan menjadi perhiasanmu..
Semoga syurga menjadi singgahsanamu…
“Ameen…”diraup lembut mukanya..mengaminkan kata kata dari bulletin an-nur UiTM.
Nur tersenyum sendiri.sempat juga dirinya mengaminkan ayat yang dibacanya. Kelakar pula bila difikir-fikir balik. Namun jauh disudut hatinya itulah yang dia mahukan. Menjadi muslimah yang terjaga adab dan sopannya,saban hari dia cuba untuk perbaiki dirinya. Dia sedar,dia hanyalah hamba biasa biasa yang inginkan keredhaan ALLAH S.W.T. Dia,Nur Aisya Umaira. Hanyalah hamba yang menumpang di bumi ALLAH ini. Gadis yang punyai banyak kelemahan,dia sedar itu.
“Cak!!”sergahan manja dari Insyira,teman sebiliknya.Tersentak aisya seketika.Namun dia berterima kasih pada Insyirah.Kalau tidak pasti lama lagi dia melayan leka,boleh jadi lagho.
“Ish!cik adik oii.Cuba bagi salam.Menonong je ber’cak-cak”Aisya menutur bicara sambil menanggalkan tudungnya itu.Muka manisnya cuba disembunyikan.Sengaja.Ingin menyakat Insyira.Tapi sempat dilihatnya Insyira ketawa sakan.Ah!dia tak pandai bermain muka.
“Akak ni.Guna la bahasa betul sikit.Ada ke ayat ber’cak-cak tu?”
“Ada lah”Aisya tersenyum senang.Lantas dia menyambung ayatnya
“Akak belaja dari syira gak”Insyira sudah mengerutkan dahinya,seketika Cuma,dia ketawa sakan,lupa,dia pernah menuturkan ayat seperti itu kepada Aisya.Paku buah keras rupanya.
“Akak ni memangla.Ada je point nak kenakan Ira.Mana akak hannan dengan wafiah kak?”Insyira bertanya sambil mengelus rambut ikalnya.
“Entahla.Tadi akak jumpe ngan hanan dan wafi kat Pusat Islam,tapi tak sempat nak bertanya,akak pun cepat-cepat nak ambik wuduk,Bilal dah qamat time tu.”
“Errr..akak,Ira gi solat asar dulu ye.heheheh”Insyira dengan pantas menuju ke ruang dapur,mungkin baru tersedar yang dia belum menunaikan solat asar.
“eh!budak bertuah ni….Jangan lupa malam ni ad sikit tazkirah!!!”Sedikit melengking suara Aisya agar Insyira di dalam bilik air mendengar suaranya.
“ok!”
****************************************
*********************************************
to be continue....biler 2 xpasti...hheehhe

No comments :